Acest articol a fost scris de FRÉDÉRIC DE MONICAULT și a aparut în publicația Le Figaro Franța – 26 aprilie 2021

„La nivel de echipă, munca la distanță ucide puțin seva creativă, este de părere Philippe Monnoyeur. Oamenii de știință vorbesc despre serendipitate, această capacitate de a face descoperiri într-un mod neașteptat”

LE FIGARO: De la începutul crizei sanitare, ce s-a schimbat cel mai mult la nivelul grupului Monnoyeur?

 Philippe MONNOYEUR: Este în ADN-ul nostru să fim pe teren. În uzine, pe șantiere și la exploatațiile agricole. Distribuim, închiriem și asigurăm întreținerea echipamentelor industriale. Ne implicăm în tranziția energetică prin soluțiile noastre de producere a energiei, inclusiv în direcții noi, cum ar fi hidrogenul, precum și în transformarea digitală a construcțiilor prin intermediul filialei noastre Arkance, partener al Autodesk, care este cel mai renumit software din sector. Toate acestea presupun sprijinirea cât mai îndeaproape a clientului. De pe o zi pe alta, această gamă de activități a trebuit să se supună restricțiilor sanitare. Este esențial ca clienții noștri sa simtă că suntem alături de ei, mai ales în vremuri dificile. În afara activității de construcții, întreruptă câteva săptămâni în cursul primei perioade de carantină totală, nu ne-am oprit niciodată, urmărind totodată în permanență să protejam sănătatea tuturor angajaților și colaboratorilor noștri.

Munca pe teren nu lasă loc telemuncii?

Apropierea noastră de unitățile de producție și șantiere presupune deplasare și aceasta vizează două treimi din echipe. Criza a sosit după ce am efectuat investiții semnificative în transformarea digitală. Munca la distanță a putut fi implementată rapid. Și asta din fericire, aș spune, întrucât, în urma achizițiilor noastre recente, acoperim în acest moment 18 țări. Pentru a face o schimbare eficientă este nevoie de instrumente adecvate, de care noi dispunem.

Credeți în modelul hibrid – munca la birou și munca de acasă?

 Am ratificat la începutul anului un acord privind telemunca. Structura noastră descentralizată, cu mai mult de 80 de filiale, prevede flexibilitate privind munca la distanță timp de două zile pe săptămână. Nu suntem dogmatici pe această temă: munca la distanță va fi cu atât mai eficientă cu cât favorizează un echilibru armonios între viața profesională și viața privată. Ceea ce nu este sistematic. La nivel de echipă, munca la distanță ucide un pic seva creativă. Oamenii de știință vorbesc de serendipitate, această capacitate de a face descoperiri în mod neașteptat. Atunci când oamenii sunt laolaltă, aceasta se manifestă mult mai mult.

Înainte de Covid, aveați o creștere puternică. Împrejurările v-au obligat sa puneți frână?

 Din contra, am reușit să păstram ritmul, atât la nivelul creșterii interne, cât și al celei externe. De-a lungul ultimelor 18 luni, am realizat nu mai puțin de 12 achiziții. Printre cele mai recente, ne-am dezvoltat în Finlanda și în Turcia. Desigur că pandemia afectează puternic viteza de integrare: atât timp cât nici atunci când luăm masa nu reușim să vorbim de altceva decât de muncă, legăturile nu s-au cimentat încă. Pentru a face față situației, este fundamental să explicăm fără încetare cine suntem și cum lucrăm. Nivelul ridicat de autonomie al echipelor noastre ne ajută să ne adaptăm acestui mediu de lucru nou. De la început, am știut că crezul nostru nu provine de la companie: adevărul se află la clienți.

Cum organizați recrutarea la distanță?

 Menținem fluxuri importante, cu peste 300 de persoane anul trecut. Dispunem de instrumente adecvate pentru a identifica profilurile adecvate, dar aceasta nu este de ajuns. Având în vedere că avem nevoie de persoane cu meserii extrem de căutate pe piață, trebuie să oferim perspective reale de carieră. Trebuie să permitem persoanelor interesate să aibă posibilitatea de a-și proteja viitorul, cu posibilități concrete de evoluție. Fidelizarea unei persoane înseamnă s-o ajutăm și s-o încurajăm să-și extindă gama de competențe.

Studiile evidențiază un nivel ridicat de stres al conducătorilor companiilor de dimensiuni medii. Confirmați acest lucru?

Indiferent de structura companiei, îndeplinirea unor responsabilități de conducere înseamnă stres. Dacă nu vrem să ne confruntăm cu acesta, trebuie să renunțăm la activitatea de conducere. Climatul anxiogen, care domină în momentul de față, arată câtă nevoie au companiile de manageri. Aceștia sunt principalii vectori de încredere, fiind evident că încrederea nu se ordonă, ci se diseminează și se impune. Comunicarea, la fel ca și formarea, sunt instrumentele care stau la baza acestei încrederi.

Nu ați lucrat întotdeauna în cadrul întreprinderii familiale.

 Acesta este mai degrabă un lucru bun. Exagerând puțin, asta ne permite să facem prostii în alte părți. Am lucrat aproape cincisprezece ani în consultanță și apoi într-o bancă. Și mi s-a propus o misiune scurtă în cadrul Grupului Monnoyeur pentru a vedea dacă mi se potrivește. Nu am mai plecat de atunci. Această moștenire familială nu este lipsită de importanță: străbunicul meu a fondat această întreprindere în 1906. Desigur, dimensiunile acesteia au crescut în ultimii aproape 120 de ani. Dar cea de-a patra generație pe care o reprezint are responsabilitatea de a duce mai departe această aventură.

Într-un univers care se globalizează în fiecare zi câte puțin, scopul este sa vă păstrați acționariatul familial?

 Să continuăm să fim performanți, acesta este obiectivul nostru. În fiecare zi, mă bucur de norocul de a avea relații armonioase cu Consiliul de Administrație, format din 13 persoane, din care 7 fac parte din familie și sunt, deci, acționari. Acest pilotaj fluid este indispensabil pentru a avansa. În cadrul Comitetului Executiv, scopul nostru este complementaritatea: binomul pe care îl alcătuiesc cu vărul meu, Benjamin de Castelnau, director general al filialei noastre Aprolis, specialist în echipamente de întreținere, constituie o dovadă în acest sens. Abordarea noastră este simplă sub acest aspect: orice membru al familiei trebuie să-și dovedească valoarea, cel puțin câțiva ani, sporindu-și competențele. Un grup familial este o garanție a stabilității, a perenității, a dorinței de a investi in viitor și de a acorda în permanență atenție interesului colaboratorilor.

Nu a dorit nimeni vreodată să cumpere compania

 Noi combinăm două calități – viziunea pe termen lung și agilitatea – care ne permit să progresăm fără sprijin exterior. Revin la apropierea de clienții noștri: pentru ei, aceasta este o calitate esențială.

Grupul Monnoyeur este distribuitorul exclusiv în Franța al companiei Caterpillar, lider mondial în domeniul echipamentelor de construcții. Dar întreprinderea familială (6.500 de angajați, cifră de afaceri de 1,9 miliarde de euro în 2020) lucrează și cu alte mărci, precum John Deere și Mitsubishi. Președintele și Directorul General al grupului, Philippe Monnoyeur, reprezintă a patra generație a familiei fondatoare.

 

Acest articol a aparut în publicația Le Figaro – Franța, luni, 26 aprilie 2021.